Boeren en burgers verbinden
Open en eerlijk zijn over de varkenshouderij vinden René en Miriam belangrijk. "Onze missie is dan ook boeren en burgers verbinden. Dit doen we onder andere door mensen te ontvangen op onze boerderij. Zo hebben we sinds 2010 bij ons bedrijf onze 'Kieketon'. Hier kan jong en oud zien en ervaren hoe we werken en wat we doen aan dierenwelzijn en duurzaamheid. Door strenge hygiëne-eisen is het namelijk niet mogelijk veel mensen de stallen te laten bezichtigen, maar zo bieden we toch een eerlijk beeld. Onlangs mochten we ons verhaal vertellen aan Beatrix, zijn we best een beetje trots op. Bekijk hier de film.
Opbrengst Kieketon voor Big Challenge aan Alpe d'HuZes
Naast kwaliteit en duurzaamheid zijn we maatschappelijk betrokken. Zo schenken we koffie op ons kleinschalige boerenterras (open van 1 april t/m 31 oktober) bij de Kieketon. Een deel van de opbrengst hiervan gaat elk jaar naar Big Challenge. In deze organisatie heeft de gehele agrarische sector zich verenigd om geld in te zamelen voor onderzoek van het KWF naar goed, gelukkig en gezond leven met kanker. René: In 2012 nam ikzelf als fietser deel aan dit machtig mooie evenement met onze dierenarts en vele collega-veehouders. Blij dat ik een steentje bij heb kunnen dragen aan dit goede doel. En heb mogen proeven van het respect, de saamhorigheid en betrokkenheid van dit evenement op de Alpe d'Huez.
Rechtstreeks van de boerderij op je bord
Miriam: "Met onze boerderijwinkel ‘Het Belvershuys’ maken we eerlijk en puur eten bereikbaar voor een groter publiek. We hanteren het korte ketenprincipe, dat betekent dat we zoveel mogelijk ons vlees, groente, fruit en andere producten rechtstreeks van de boer betrekken. Zo kunnen we onze klanten supervers kwaliteitsvoedsel bieden. Zonder veel voedselkilometers of verpakkingsafval.En dat waardeert een steeds groter wordende groep klanten. We zoeken continu een balans tussen dier, mens, omgeving en economie. Dat doen we in ons eigen varkensbedrijf, maar ook bij het selecteren van de producten voor in de boerderijwinkel.
De herkomst van alle producten in onze winkel ken ik en ik heb alle leveranciers bezocht. We werken alleen samen met partijen die eveneens kwaliteit, duurzaamheid en eerlijk eten en drinken hoog in het vaandel hebben staan. Dit presenteren we onder ons label 'van goede huyze'.
“Als we iets doen dan doen we het goed”, zeggen René en Miriam eensgezind.
Het Belvershuys en duurzaam ondernemen
Duurzaamheid vinden we belangrijk voor onze beide bedrijven én de generaties na ons. Wat doen we?
- We gebruiken zo weinig mogelijk plastic en motiveren ook onze klanten daartoe. Zo krijgen onze klanten 10% korting als ze zelf een vershoudbakje of saladeschaal meebrengen voor hun salades.
- We hebben een groot assortiment vers vlees, daarnaast wordt een deel vers vlees direct diepgevroren, zo verspillen we geen vlees.
- Groentes die niet worden verkocht verwerken we direct in soepen en kant-en-klare maaltijden.
- We werken zoveel mogelijk samen met regionale leveranciers.
- Op de ramen hebben we zonwerende folie, zodat we binnen minder hoeven te koelen.
- We hebben energiezuinige ledverlichting.
- Natuurlijk scheiden we het afval op onze bedrijven en thuis.
- 70% van alle varkensmest wordt omgezet in groene energie via vergisting. Dit levert groene stroom op die wordt geleverd aan huishoudens.
- Het restant van de mest wordt verwerkt tot mestkorrels met veel fosfaat. Die worden vervolgens geëxporteerd naar wijngaarden in Frankrijk.
- De lichaamswarmte die de volwassen varkens produceren wordt via vloerslangen rondgepompt naar de biggenverblijven. Zo wordt de warmte van de grote varkens dus gebruikt voor de biggetjes.
- De daken van onze varkensstallen zijn voorzien van zonnepanelen. Hiermee creëren we onze eigen energievoorziening en het teveel leveren we terug aan het elektriciteitsnet.
- Varkens die we verkopen blijven in de regio Brabant. Zo worden lange afstanden met onze dieren vermeden. Beter voor onze varkens en we gebruiken ook nog eens minder brandstof.
- We hebben de randen van onze weilanden ingezaaid met een bloemenmengsel, goed voor de bioversiteit en een fleurig gezicht voor passanten!
En natuurlijk blijven we alert op nieuwe mogelijkheden om nog duurzamer en 'groener' te worden!